De ggz; wie leidt en wie lijdt

Marktwerking in de zorg. Er zijn verschillende visies, meningen, evaluaties en dat is prima. Volgens mij kunnen we het erover eens zijn dat het de intentie was om de patiënt centraler te stellen. Daar wordt nog steeds hard aan gewerkt. Wat ik me afvraag: krijgt de zorgprofessional ook de mogelijkheid om de patiënt centraal te stellen?

Lijden onder het leidende systeem

Wie of wat is leidend? De patiënt is vast wel eens leidend, daarnaast naar mijn smaak te vaak ook lijdend. Naast de pijn, het verdriet, het ongemak… zie en hoor ik dat de patiënt nogal eens lijdt onder het leidende systeem. En met systeem bedoel ik; de regels, procedure, hokjes en behandelcodes. Zeg maar de rationele zaken. Dat je je afvraagt: is de menselijke maat al begraven?

Wie betaalt jouw boterham?

Zo had ik het de afgelopen weken ‘druk’ met een energieleverancier. Deze partij claimde dat ik telefonisch akkoord had gegeven om klant te worden. Je voelt hem al: uren in de wacht, een beschuldigende toon dat ik toch echt op een link geklikt zou hebben en de bandopname (mijn ‘bewijs’) kon men niet meer leveren. Aan de andere kant van de tafel zit mijn huidige energieleverancier. Die had ik geïnformeerd over ‘het geschil’ en gevraagd mij niet af te sluiten en de eindnota ongedaan te maken. Nee dat kon niet want de andere partij moest de opzegging terugdraaien, dat kon ik als klant niet. ‘Zo werkt het nu eenmaal in de energiemarkt’, kreeg ik als antwoord. Overgeleverd aan ‘het systeem’ ben ik als betalende klant lijdend.

Vastzitten in het systeem

Afijn, een training klantinleving kan ik de beide partijen van harte aanbevelen. Terug naar de ggz* :-). Ik geloof oprecht dat het grote deel van de zorgprofessionals echt met hun hart werkt of wil werken. Dat de menselijke maat, in mijn ogen, nog niet voldoende aanwezig is zit hem ongetwijfeld ook in het systeem waarin de zorgprofessional zit. Het systeem van de ‘cultuur’, het systeem van de zorgverzekeraars, de regels van ‘het management’. Efficiency? Op papier misschien.

Procedure volgen of efficiënt oplossen

Naast mijn energieleveranciersverhaal heb ik ‘een dingetje’ met de gemeente. Ik had mijn fiets verkeerd gestald op het station dus haalde de gemeente hem weg. Twintig euro lichter besloot ik een bezwaar in te dienen. De gemeente is nu langer kwijt met ‘het systeem’ (bellen met mij, overleg intern, zaak in behandeling nemen en registreren) dan een voorstel te doen. ‘Mevrouw Rits, ieder de helft. Krijgt u een tientje terug voor het feit dat we uw hangslot hebben doorgeknipt’. Begrijp je waar ik heenwil? Bij Coolblue of Zalando gebeurt dit niet.

Samen leiden

Nou kan ik proberen het systeem te veranderen, mijn aandachspunt is: wat kan ik beïnvloeden en waar steek ik geen energie (meer) in. Ik ben er tenslotte met mijn bedrijf om bij te dragen aan betere psychische gezondheidszorg. Samen met de zorgprofessional. En die wil misschien wel, alleen kan of mag het niet? Moet ik dan toch niet aan tafel met de zorgprofessional ‘maar’ met de bestuurder van ‘het systeem’? Hugo: koffie? **

======================================================================

* geestelijke gezondheidszorg

** Hugo de Jonge; minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Reageren op mijn blog? Graag. Schrijf hieronder je bericht.

Blogposts